ALGEMENE VOORWAARDEN
VAN:
Motorsports Media Service
Peter Grijmans
Schutterstraat 42
6443 VV Brunssum
hierna te noemen: gebruiker
Artikel 1 Definities
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende
betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Gebruiker: de gebruiker van de algemene voorwaarden.
Opdrachtgever: de wederpartij van gebruiker.
Overeenkomst: de overeenkomst tot dienstverlening.
Artikel 2 Algemeen
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen
gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden van toepassing
heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk
en schriftelijk is afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten
met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien
deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van opdrachtgever
wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig
zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene
voorwaarden volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen alsdan
in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q.
vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk
het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
(Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 1).
Artikel 3 Aanbiedingen en offertes
1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor
aanvaarding is genoemd.
2. De door gebruiker gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende
30 dagen, tenzij anders aangegeven. Gebruiker is slechts aan de offertes gebonden
indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen
worden bevestigd, tenzij anders aangegeven.
3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en
andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst
te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte
opgenomen aanbod is gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan
niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij gebruiker
anders aangeeft.
5. Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het verrichten
van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven
prijs.
6. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
(Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 2).
Artikel 4 Uitvoering van de overeenkomst
1. Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig
de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat
moment bekende stand der wetenschap.
2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist,
heeft gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan gebruiker
aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs
behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst,
tijdig aan gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst
benodigde gegevens niet tijdig aan gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker
het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de
vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan
de opdrachtgever in rekening te brengen.
4. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat
gebruiker is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of
onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor gebruiker
kenbaar behoorde te zijn.
5. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd
kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren
opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande
fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
6. Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het kader
van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever
of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos
zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
7. Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die
in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan
opdrachtgever toerekenbaar is. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 3).
Artikel 5 Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een
behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te
wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de
overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,
kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële
en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de opdrachtgever
hierover tevoren inlichten.
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij aangeven
in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding
van dit honorarium tot gevolg heeft.
5. In afwijking van lid 3 zal gebruiker geen meerkosten in rekening kunnen brengen
indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan gebruiker
kunnen worden toegerekend.
Artikel 6 Contractsduur; uitvoeringstermijn
1. De overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan voor
bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of
partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn.
Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever gebruiker
derhalve schriftelijk ingebreke te stellen. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting
onder 3).
Artikel 7 Honorarium
1. Voor aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast honorarium wordt aangeboden
of is overeengekomen gelden de leden 2., 5. en 6. t/m 11. van dit artikel. Indien
geen vast honorarium wordt overeengekomen, gelden de leden 3 t/m 11. van dit
artikel.
2. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium
overeenkomen.
3. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden
vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend
volgens de gebruikelijke uurtarieven van gebruiker, geldende voor de periode
waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief
is overeengekomen.
4. Het honorarium is en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.
5. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 3 maanden zullen de verschuldigde
kosten periodiek in rekening worden gebracht.
6. Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief overeenkomt,
is gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief.
7. Gebruiker is gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien gebruiker
kan aantonen dat tussen het moment van aanbieding en levering, de tarieven ten
aanzien van bijv. lonen aanmerkelijk zijn gestegen.
8. Bovendien mag gebruiker het honorarium verhogen wanneer tijdens de uitvoering
van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte
hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten
van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan gebruiker, dat in redelijkheid
niet van gebruiker mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten
tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
9. Opdrachtgever is in geval van prijsstijging gerechtigd de overeenkomst te
ontbinden indien het honorarium of tarief wordt verhoogd binnen drie maanden
na het aangaan van de overeenkomst. Na ommekomst van deze periode is opdrachtgever
gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien de verhoging meer dan 10% bedraagt.
Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de verhoging van het
honorarium of tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.
10. Gebruiker zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het honorarium
of tarief schriftelijk kenbaar maken. Gebruiker zal daarbij de omvang van en
de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
11. Indien opdrachtgever de door gebruiker kenbaar gemaakte verhoging van het
honorarium of tarief niet wenst te aanvaarden, is opdrachtgever gerechtigd binnen
zeven werkdagen na de bedoelde kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op
te zeggen, dan wel de opdracht te annuleren tegen de in de kennisgeving van
gebruiker genoemde datum waarop de prijs- of tariefsaanpassing in werking zou
treden. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 4).
Artikel 8 Betaling
1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door
gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen
de hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van
14 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is
alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger
is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag
zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het
moment van voldoening van het volledige bedrag.
3. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling
van de opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk
opeisbaar.
4. Gebruiker heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten
strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering
van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende
rente. Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling
weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst.
Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet
eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
5. Indien betaling binnen 7 dagen na factuurdatum geschiedt zal door gebruiker
geen toeslag in rekening worden gebracht.
6. Indien betaling na 7 dagen geschiedt is opdrachtgever een toeslag verschuldigd
van 2%, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen. (Zie ook: Artikelsgewijze
toelichting onder 5).
Artikel 9 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door gebruiker geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen,
schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden, enz., blijven
eigendom van gebruiker totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen
uit alle met gebruiker gesloten overeenkomsten is nagekomen.
2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende
zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken
danwel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht
gebruiker zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte
te stellen.
4. De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken
te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade
alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek ter
inzage te geven.
5. Door gebruiker geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van dit artikel
bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van
een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en nimmer als betaalmiddel
worden gebruikt.
6. Voor het geval dat gebruiker zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten
wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare
toestemming aan gebruiker of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen
te betreden waar de eigendommen van gebruiker zich bevinden en die zaken mede
terug te nemen.
Artikel 10 Incassokosten
1. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming
van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van
voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. In ieder geval is
opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten verschuldigd.
De incassokosten worden berekend overeenkomstig het incassotarief zoals door
de Nederlandse Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd.
2. Indien gebruiker hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk
waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
3. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens
voor rekening van opdrachtgever. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder
6).
Artikel 11 Onderzoek, reclames
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen
8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende
werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan gebruiker. De ingebrekestelling
dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten,
zodat gebruiker in staat is adequaat te reageren.
2. Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten
zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar
zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar
te worden gemaakt.
3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer
mogelijk of zinvol is, zal gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen
van artikel 15. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 7).
Artikel 12 Opzegging
1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen.
2. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft
gebruiker recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en aannemelijk
te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging
ten grondslag liggen die aan gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever
alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden.
De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan
ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan opdrachtgever.
3. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal gebruiker
in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten
werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging
ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn.
4. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor gebruiker extra kosten met
zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht. (Zie ook:
Artikelsgewijze toelichting onder 8).
Artikel 13 Opschorting en ontbinding
1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of
de overeenkomst te ontbinden, indien: – Opdrachtgever de verplichtingen uit
de overeenkomst niet of niet volledig nakomt. – na het sluiten van de overeenkomst
gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat
de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond
bestaat te vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk
zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming
haar rechtvaardigt. – opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht
is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst
en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
2. Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst
onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan
worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke
van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid
niet mag worden verwacht.
3. 3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van gebruiker
op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de nakoming van
de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
4. Gebruiker behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen. (Zie ook:
Artikelsgewijze toelichting onder 9).
Artikel 14 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1. Indien gebruiker aan opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst
zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever gehouden het geleverde
binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren.
Indien de opdrachtgever deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende
kosten voor zijn rekening.
2. Indien opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning,
alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde verplichting, heeft gebruiker
het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van
vervanging, op opdrachtgever te verhalen.
Artikel 15 Aansprakelijkheid
1. Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid
beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2. Indien gebruiker aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid
beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van gebruiker te verstrekken
uitkering, althans tot maximaal tweemaal het declaratiebedrag, althans dat gedeelte
van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
In afwijking van hetgeen onder 2. van dit artikel is bepaald, wordt bij een
opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder
beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
3. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: – de redelijke kosten ter
vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling
betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; – de eventuele redelijke
kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van gebruiker aan de overeenkomst
te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan gebruiker toegerekend kunnen worden;
– redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover
opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe
schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
4. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
5. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor
directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove
schuld van gebruiker of zijn ondergeschikten. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting
onder 10).
Artikel 16 Vrijwaringen
1. De opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor aanspraken van derden met betrekking
tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen
of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.
2. Indien opdrachtgever aan gebruiker informatiedragers, elektronische bestanden
of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische
bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 17 Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de overeenkomst
zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever
juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever
of van een door opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht. (Zie ook:
Artikelsgewijze toelichting onder 11).
Artikel 18 Overmacht
1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien
zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te
wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer
geldende opvattingen voor hun rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen
daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende
oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen,
doch waardoor gebruiker niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen
in het bedrijf van gebruiker worden daaronder begrepen.
3. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid
die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen
had moeten nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen
uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden
is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting
tot vergoeding van schade aan de andere partij.
5. Voorzoveel gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk
zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen,
en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde
toekomt, is gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te
komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie
te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst. (Zie ook: Artikelsgewijze
toelichting onder 12).
Artikel 19 Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie
die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben
verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij
is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak,
gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde
rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet
kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan
recht van verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot schadevergoeding of
schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de
overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 20 Intellectuele eigendom en auteursrechten
1. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt
gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die gebruiker toekomen op grond
van de Auteurswet.
2. Alle door gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten,
ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om
te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande
toestemming van gebruiker worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis
van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
3. Gebruiker behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen
kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke
informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 21 Monsters en modellen
1. Is aan de opdrachtgever een monster of model getoond of verstrekt, dan wordt
het vermoed slechts als aanduiding te zijn verstrekt, tenzij uitdrukkelijk wordt
overeengekomen dat het te leveren product daarmee zal overeenstemmen.
2. Bij een opdracht ter zake van een onroerende zaak wordt vermelding van de
oppervlakte of andere afmetingen en aanduidingen eveneens vermoed slechts als
aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat het te leveren product daaraan behoeft
te beantwoorden.
Artikel 22 Niet-overname personeel
1. De opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede één
jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed zakelijk
overleg ter zake heeft plaatsgehad met gebruiker, medewerkers van gebruiker
of van ondernemingen waarop gebruiker ter uitvoering van deze overeenkomst beroep
heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst,
in dienst nemen danwel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
Artikel 23 Geschillen
1. De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd
van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin
heeft gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde
rechter.
2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het
uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
(Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 13).
Artikel 24 Toepasselijk recht
1. Op elke overeenkomst tussen gebruiker en de opdrachtgever is Nederlands recht
van toepassing.
Artikel 25 Wijziging en vindplaats van de voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel
te Heerlen. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. d